Wegetariańskie dania ze sklepu vs domowe wyroby sojowe

Istnieje wiele powodów dla których ludzi rezygnują z jedzenia mięsa. Czasami mamy ku temu predyspozycje zdrowotne, a innym razem jest z tym związana jakaś ideologia. W każdym przypadku szukamy sposobu na to aby we właściwy sposób zbilansować naszą dietę bez mięsnych dodatków. Warto pamiętać, że pewne produkty wegetariańskie możemy zakupić w sklepie, ale część z nich warto wykonać w zaciszu własnej kuchni. Jakie produkty sojowe można kupić w sklepie ze zdrową żywnością, a jakie stworzymy w domu? Oto kilka faktów:

Kotlety sojowe

Kotlety sojowe to popularne danie wśród wegetarian. Wersja zakupiona w sklepie wymaga tylko krótkiego namoczenia i użycia panierki z jajka lub po prostu bułki tartej. Jeśli jednak chcemy przyrządzić taką potrawę w domu, wymaga to nieco więcej pracy. Czy się opłaca? To zależy od tego ile mamy czasu i jak bardzo zależy nam na poznaniu składu spożywanych przez nas potraw. Jeśli jednak zdecydujemy się na to aby przyrządzić je samodzielnie wystarczy ugotować wcześniej namoczone ziarna soi, a następnie zmielić je z ulubionymi warzywami i przyprawami. Tak przygotowaną masę smażymy w panierce na złoty kolor.

Mleko sojowe

Ten wegański napój z łatwością dostaniemy w niemal każdym sklepie spożywczym. Wygodny kartonik można przechowywać w lodówce i używać zawartości do płatków, cast, placków oraz koktajli. Jeśli jednak chcemy przygotować ten produkt samodzielnie wystarczy namoczyć ziarna soi, a następnie zblendować je w proporcji 1 szklanka ziaren: 1 szklanka wody. Do tak przygotowanej mieszanki dodajemy kilka szklanek wody i zagotowujemy, pilnując żeby mleko nie wykipiało. Przecedzamy przez gazę i zagotowujemy jeszcze raz. Takie mleko przechowujemy w lodówce Wymaga to nieco wysiłku i większość z nas decyduje się jednak na zakup wersji sklepowej w kartoniku.

Pasztet sojowy

W sklepie znajdziemy wiele rodzajów pasztetów sojowych. Są one zazwyczaj zapakowane w wygodne opakowania i łatwe w użytku. Jeżeli jednak zdecydujemy się na przyrządzenie domowej wersji tej potrawy, warto zastosować się do kilku wskazówek. Wiele przepisów mówi, że pasztet sojowy powinien być przyrządzony z wcześniej namoczonych ziaren soi. Takie ziarenka zostawiamy w wodzie na noc, a następnie mielimy w blenderze. Do masy dodajemy podsmażoną cebulę, czosnek oraz marchewkę. Przyprawiamy do smaku, dodajemy suszone pomidory i użyty do nich olej, bułkę tarta, odrobinę mąki i sprawdzamy czy masa jest smaczna. Przekładamy do foremki wyłożonej papierem  i pieczemy przez około 90 min.

Istnieje wiele poglądów na to czy produkty sojowe ze sklepu (https://www.bee.pl/t/produkty-sojowe) są lepsze niż te domowe, ale wybór należy do Ciebie!

Food obraz autorstwa xb100 - www.freepik.com
Tags:

Soja – ratunek dla naszej planety i naszego zdrowia

Ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego jako ratunek dla naszej planety

Produkcja zwierzęca jest w dzisiejszych czasach ogromnym obciążeniem dla środowiska. Rolnictwo generuje dużą ilość gazów cieplarnianych, które stanowią 24% emisji globalnych. Ludzie coraz chętniej kupują mięso, dlatego produkcja wciąż rośnie, powodując szkody. Aby pomóc naszej planecie, nie potrzeba wiele. Wystarczy ograniczyć spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego. Takie rozwiązanie dodatkowo sprzyja naszemu zdrowiu. To produkty roślinne posiadają najwięcej wartości odżywczych potrzebnych przy codziennym funkcjonowaniu. Dodatkowo – dzisiejszy rynek jest bogaty w produkty, które smakiem przypominają mięso, ale nie mają z mięsem nic wspólnego. Pozwala to nie rezygnować z przyjemności jakiej dostarczają nam nasze ulubione przysmaki.

Soja jako baza wielu wegetariańskich potraw

W zamiennikach produktów mięsnych bardzo często wykorzystywana jest soja. Dzięki niej, możemy stworzyć nasze ulubione dania. Po odpowiednim przyprawieniu, z kotletów sojowych zrobimy wegetariańskiego kebaba, który smakiem nie będzie odbiegał od tradycyjnego. Produkty sojowe sprawdzą się u osób, które mają nietolerancję laktozy lub alergię na białko mleka krowiego. Wśród różnorodnych napojów wegańskich, znajdziemy popularne mleko sojowe, które bez wątpienia zastąpić może to tradycyjne. Nie musimy więc martwić się rezygnacją z dań, do których przyrządzenia potrzebne jest mleko. Na półkach wielu sklepów znajdziemy sojowe wędliny, parówki, sery żółte. Ilość produktów sojowych rośnie wraz z zapotrzebowaniem. Ludzie odkrywają, że z ziaren tego wyjątkowego warzywa można stworzyć naprawdę wspaniałą żywność.

Wartości odżywcze zawarte w soi


Produkty sojowe są bardzo cennym źródłem białka. Substancje zawarte w soi zapobiegają wielu chorobom takim jak miażdżyca, osteoporoza a nawet niektóre nowotwory. Badania potwierdziły także, że spożycie soi łagodzi objawy menopauzy. Połowa tłuszczów zawartych w jej ziarnach to nienasycone kwasy tłuszczowe, które powinny być niezwykle cenione ze względu na właściwości lecznicze. W 100 gramach soi zawarte jest aż 2132 mg potasu, który jest niezbędny do prawidłowej pracy serca. Dla porównania – w 100 gramach piersi z kurczaka znajdziemy go zaledwie 370 mg. Oprócz tego, soja bogata jest w fosfor, wapń, magnez i żelazo; wszystkie te składniki mineralne odgrywają niezwykle ważną rolę w naszym organizmie. Soja jest dość kalorycznym warzywem, co potraktować można jako duży plus. Ograniczając mięso, w dalszym ciągu możemy czuć się najedzeni.

Food obraz autorstwa evening_tao - www.freepik.com
Tags:

5 produktów spożywczych, których nie może zabraknąć w diecie wegetariańskiej!

Dieta wegetariańska jest indywidualnym wyborem wielu z nas. Niezależnie od tego czy podjęliśmy taką decyzję żywieniową ze względów zdrowotnych, światopoglądowych czy też moralnych – ważne aby wspomagać swój organizm innymi produktami, które wzmacniają i odżywiają nasz organizm. Jakie pożywienie powinno znaleźć się w diecie każdego wegetarianina? Oto kilka propozycji:

Produkty sojowe

Choć soja bywa nieco kontrowersyjną rośliną – wciąż znajduje się w czołówce produktów, które dostarczają wegetarianom sporo białka. Soja nie zastąpi mięsa jednak pomoże wzmocnić ciało i zbudować zdrowe mięśnie. Produkty sojowe są bardzo urozmaicone (https://www.bee.pl/t/produkty-sojowe) i mogą mieć postać makaronu sojowego, kotletów sojowych, popularnego “serka wegetariańskiego o nazwie tofu lub napoju, mleka oraz deserów i jogurtów. Produkty sojowe to także parówki, placki, pasztety i majonezy. Warto jednak pamiętać aby nie przesadzać ze spożywaniem tych produktów!

Orzechy i suszone owoce

Orzechy mają sporo białka i są źródłem zdrowych tłuszczów i kwasów oraz witamin. Przegryzaj więc orzeszki ziemne, migdały, orzechy włoskie lub laskowe. Doskonałą propozycją są także orzechy makadamia, piniowe oraz ukochane przez wszystkich pistacje. Podczas przyrządzania śniadań lub przekąsek pamiętaj o daktylach, figach, rodzynkach oraz suszonej żurawinie! Możesz także samodzielnie suszyć jabłka lub inne owoce!

Nasiona strączkowe

Fasola, groszek, ciecierzyca, soczewica i wspomniana wyżej soja to prawdziwe skarby każdego wegetarianina. Można z nich przyrządzić kotlety, zupy, pasty, hummus, placki, makaron oraz wiele innych potraw, które smakują obłędnie i dostarczają białka oraz niezbędnych witamin. Nasiona można przygotowywać samodzielnie poprzez ich uprzednie moczenie i gotowanie lub używać wariantów w puszkach, których można szybko użyć do sałatki lub pasty.

Nabiał

Wegetarianie w przeciwieństwie do wegan jedzą nabiał. Choć nie zastąpi on mięsa – pomoże w dostarczaniu do organizmu białka oraz bardzo wartościowego wapnia. Sery, twarogi oraz jajka dostarczą energii i nasycą na cały dzień! Jeśli jesteś w grupie alergików – postaw na nabiał bez laktozy, który także jest smaczny i dostarcza niezbędnych składników!

Nasiona, pestki i oleje roślinne

Spożywaj także nasiona słonecznika, pestki dyni, sezam, siemię lniane. Możesz produkować z nich sos pesto, posypywać nimi sushi i sałatki oraz stosować jako dodatek do jogurtów, deserów i innych dań takich jak warzywne zupy krem! Pamiętaj o olejach z pierwszego tłoczenia!

Food obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com
Tags: